Wednesday, December 16, 2009

Alasan adalah satu pembohongan?

Minggu lepas, atas dasar SYMP, saya ke Balik Pulau, Pulau Pinang menghadiri Kursus BTN di saat BTN mendapat kecaman hebat dan mungkin ditutup. Kursus BTN kali ini, saya kira cukup berbeza dengan 2 kursus BTN yang pernah saya hadiri sebelum ini. Kali pertama, kira2 10 tahun lalu, juga di KBN Balik Pulau ketika saya menuntut di UPM. Kali kedua, ketika DPA tahun 2004.. Kali ini saya hadir di atas tiket Pegawai Kerajaan yang bakal terbang ke luar Negara untuk melanjutkan pengajian.

Hari pertama, saya tiba - ramai wajah2 yang begitu asing. Ramai juga adik-adik yang masih muda dan saya di sana antara golongan warga emas. Apa tidaknya, adik-adik yang merupakan tutor di Universiti relatifnya berusia dalam 23-25 tahun akan melanjutkan pengajian di peringkat PhD.. dan saya pada usia 32 baru sahaja merangkak mahu ke peringkat Sarjana. Apa pun keadaannya, pada saya semua itu adalah rezeki dari Allah SWT.

Hari pertama juga, kami berkenalan dengan Ustaz Izam Padil - orang kuat JAKIM yang jika anda bangun awal di pagi hari menonton televisyen, anda pasti dapat mendengar motivasi pagi bersamanya. Kesian Izam, kerana baik.. kami sebulat suara melantik beliau menjadi Penghulu, dan Timbalan Penghulu, Siva - SB di Bukit Aman yang bila sesi berkawad akan sentiasa saya ingat kerana lariannya sangat melucukan.

BTN kali ini saya kira sungguh luar biasa. Dan saya sangat terkesan dengan pengisiannya. Usia 32 tahun, saya terus terang katanya, saya tidak pernah kisah untuk membaca Perlembagaan Persekutuan, apatah lagi mengambil kisah untuk memahami apa sebenarnya Federal Consti itu. 5 hari yang ada, banyak perkara yang saya pelajari walau ada sesetengah isunya telah saya ketahui ketika BTN DPA dahulu. Apa yang penting, saya kini tahu apa 'rahsia' di sebalik kad pengenalan yang saya miliki dan paling penting.. apa pentingnya Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan!!

p/s: Saya kini telah miliki Buku Perlembagaan Persekutuan sendiri dan kini terkial-kial untuk mengkhatamnya!!

Monday, September 7, 2009

Updates!!


Hi.. Again.. and again i've been giving excuses for not updating my blog. So many things happened recently and i guess i've been blessed by Allah SWT for things that i've been dreaming of for sooooooo long. if some of you all might notice, i've posted some time ago that i was going to UK - supposedly next week!!! No.. I am not going - for some reasons I have to withdraw myself from the scholarship - to be fair to other candidates. So bye bye UK.. but Hello to US.. yap.. I'm futhering my studies to the United States of America, Insya -Allah - in Strategic Management. I guess it's a blessing in disguise that i'll only be leaving next year.. No worry of where to put my things since my house in Putrajaya will be completed by then.. huhuh.. Oh by the way.. Ammarhaq has turned 18 months.. Dah pandai posing!!

Wednesday, August 12, 2009

Tan Sri Sam - Mr President@the artist


This picture was taken at the Laman Seni of Floria 2009 on Sunday 2 August 2009. Some of you all may not know that Tan Sri Samsudin Osman, our former KSN is an artist - particularly in water colour painting.

RISIS?

I wrote an article in the Eh! magazine just recently and it was published in the May 2009 issue. And I've been sooo lucky to be selected to receive gifts from Eh!. I received this pair of RISIS earring together with a brooch as well as a pendant and necklace. According to Kak Asiah (Eh! Editor), they worth RM880!!! : )

* Below write up was taken from www.risis.com.my

The year 1976 saw the birth of what we now know as RISIS, when SISIR (the former Singapore Institute of Standards and Industrial Research, presently known as SPRING – Standards, Productivity and Innovation for Growth) developed and perfected a process that immortalised the natural beauty of Singapore’s orchids in precious 24K gold. It was a moment that forged a nation’s pride in a brilliant blend of technology, art and nature and created a classic that would be cherished as Singapore’s gift to the world.
With the mastery of their patented processes; their commitment to research, development and aesthetic values, RISIS has won numerous awards (Certificate of Award for Good Manufacturing Practice by SISIR and Singapore Design Award) and accolades (first winner of the Best Tourism Souvenir award presented by the Singapore Tourist Promotion Board) that hold testament to RISIS core values: creativity and quality.

RISIS TODAY
Today, RISIS is synonymous with creativity, originality and quality – traits that make their fashion accessories and Asian gifts highly sought after in Asia and the world.
Unique, affordable and truly special, every piece of wearable art and inspired figurine is distinguished by a contemporary, innovative yet timeless character that is both modern and harmonious.
RISIS continues to forge ahead in this millennium as the leading Asian gifts producer by continuously introducing unique, high quality jewellery and ornaments in new precious metals like rhodium. Unfailing in their service and commitment to the customers, RISIS maintains their brand commitment of offering the best quality products at affordable prices.

BRAND PHILOSOPHY
RISIS is a premium lifestyle gift company that aims to deliver enduring products of modern sophistication and cultural intelligence that communicates, engages and inspires through creativity and innovation.
The RISIS brand is synonymous with quality in research, product, communication, and service. The brand stands by its commitment of being the best in the lifestyle gifts industry by constantly striving to continuously offer the best to its customers.
The ultimate RISIS vision is to build an enduring Brand of Singapore Origin, rooted in Asian culture, nature and modern technology, unsurpassed in all aspects.

Pesta Bunga dan Taman Floria 2009 - Celebration of Colours..

Floria 2009 - Hello... Yeah.. It should not be an excuse for me, for not writing. Yes, I was involved with Floria since my Ministry is the host ministry for this International event. I'll put up more pictures - later.
This one was taken in the Floral Pavilion. Yap! The big white tent, if you've been there. My comments - Hmm.. not bad. Although I was expecting something better. But then again, with the economic crisis and the H1N1 outbreak.. Not bad, after all..

I personally love this one. This is MARDI's corporate garden. I wish I could have this garden at my house in the future... : )..


Thursday, June 11, 2009

For Sale 3


Brand NEW shoes. Size 8. Selling for RM75.00

For Sale 2


Used Shoes but used only ONCE. Size 6.5 (UK). Bought in London. Comes with box.
Selling for RM70.00

For Sale 1


From today, I will be advertising things for sale - till everything that I have is sold! Hahahah.. Some are used items.

This shoes is BRAND NEW. Never been used. Size 7 (UK). Comes with the Original Clarks Shoes Box. Bought in London.

Selling for RM150.00

Dihambat Waktu..


Sudah lebih 3 bulan tiada entry saya. Alasan - dihambat waktu yang kian suntuk buat saya. Alhamdulillah. Saya terima berita gembira. Bulan September, seminggu sebelum Eid Mubarak, saya akan berangkat ke Wales untuk melanjutkan pengajian yang telah sekian lama tertangguh. Alhamdulillah, penjajah sudi untuk menaja pengajian saya selama setahun di Cardiff nanti. Ammar dan ayah akan menyusul kemudian. Dan tahun ini, saya akan buat pertama kalinya berhari raya di perantauan keseorangan. Banyak lagi urusan saya yang belum selesai. Barang-barang di rumah 3 tingkat yang kini saya diami belum habis dibungkus. Mainan Ammar sahaja saya kira hampir suku muatan lori. Lagi 11 hari, Ammar bakal genap setahun empat bulan. Masa berlalu begitu pantas. Yang pasti, Ammar bukan seperti anak-anak saudara saya yang lain. Ammar tidak suka kartun. Ammar tidak suka robot.

Monday, March 2, 2009

Teh Tarik.. Promo Zoom Malaysia..

Teh tarik (literally pulled tea or 拉茶 in Mandarin) is a hot tea beverage which can be commonly found in restaurants, outdoor stalls and kopi tiams in Malaysia, Singapore and Brunei. Its name is derived from the pouring process of "pulling" the drink during preparation. It is made from black tea and condensed milk.

Belang Yang Tertewas - Ammarhaq Hafezin@Juliana Mohamed


“PEMBELOT! Bangsat!” Raja Belang mendengus sendiri.

Dia tidak tahu ke mana hilangnya mahkota kesayangannya. Ghaib. Sama ghaibnya dengan pembesar-pembesar negeri yang lain. Raja Belang sudah tidak nampak Orang Kaya Singa. Batang hidung Datuk Penghulu Bintang yang sebesar buah jambu air dibelah dua itupun sudah hilang. Tambah lagilah kroni-kroni yang dulu sentiasa terhangguk-hangguk persis burung kakak tua. Semua sudah tak ada. Hilang!

Raja Belang terpaksa akur dengan realiti hidup. Rambutnya yang makin memutih kusut masai tidak terurus. Berserabut. Seserabut hati Raja Belang. Sinar mata Raja Belang meredup. Pudar kejantanannya. Raja Belang mendengus sendiri lagi. Bingung.

Selama ini Raja Belang memakai hukum rimba. Hitam putih peruntungan warga rimba semuanya bergantung kepadanya. Kalau Raja Belang kata ‘hitam’, hitamlah jawabnya. Sekali Raja Belang katakan ‘merah’, merahlah jawabnya. Tak ada tapi-tapi lagi. Tak payahlah merayu minta putih. Tak ada gunanya menyembah minta biru,hijau atau kuning. Titahnya muktamad. Tak boleh dibangkang. Noktah! Semua bergantung kepada kebaikan hati Raja Belang atau mungkin lebih tepat lagi, selera Raja Belang.

Tika berangkat berjalan mengatur langkah di dalam rimba, kroni-kroninya semua berebut membontotinya. Jalan tempat lalunya dialas rumput lembut macam agar-agar. Penatlah segala warga rimba bekerja siang-malam, dari matahari bangun sampailah matahari tidur semula. Buang dahan kayu atau ranting dan mungkin duri yang boleh koyakkan pakaian Raja Belang. Paling takut, kalau-kalau rambut palsu Ratu Belang tersangkut ranting kayu. Kalau ekor Raja Rimba kotor terkena hanyir-lecak tanah rimba, Datuk Penghulu Bintanglah yang cepat-cepat menjilat. Tak kisah pahit-kelat rasanya. Jijik pun jijiklah. Yang penting, Raja Belang tidak murka, tidak naik angin.

Pengaruh Raja Belang sangat kuat. Macam besi berani. Setiap gerak langkahnya digeruni. Anak-anak warga rimba tunduk menyembah bumi macam orang tua yang sudah bongkok tiga. Takutkan jelingan tajam Raja Belang. Jeling Raja Belang jangan dibuat main. Tajam. Macam belati yang baru diasah. Itu belum lagi aumannya. Dengarkan aum Raja Belang, rakyat jelata yang kerdil berpaling berubah arah kiblat. Bergegar seluruh alam. Macam gempa bumi melanda. Gegar gunung berapi yang nak meletus pun tak dapat tanding. Raja Belanglah Tuhan. Raja Belanglah yang berkuasa. Raja Belang, Raja Belang. Semuanya Raja Belang. Raja Belang tersenyum puas.

Hebatnya Raja Belang. Tapi hebatnya 20 tahun yang lalu. Dulu, sekali Raja Belang berdehem, bertempiaran lari anak-anak Tuan Unggas. Macam lipas kudung. Takut pada Raja Belang. Pak Tikus menyorot masuk ke dalam lubang. Anak-anak Puan Beruk yang sedang menyusu pun boleh terlepas dari rangkulannya. Takut!
Itu dulu. Zaman tika Raja Belang di puncak mahligai. Zaman tika dia masih mampu berdiri megah dengan Ratu Belang yang sentiasa tersenyum bangga, walaupun Ratu Belang yang dikahwininya itu lebih tua daripadanya. Zaman itu sudah pergi. Tulang Raja Belang pun sudah rapuh sekarang. Kalau dilanyak anak gajah yang baru lahirpun tulang Raja Belang pasti patahriuk. Raja Belang duduk diam-diam.

Raja Belang tersentak. Bunyi loceng. Masa untuk beriadah. Juga masa untuk pelawat datang ‘melawat’. Raja Belang bangun bergerak perlahan-lahan. Raja Belang nampak jiran yang tidur di katil depannya dapat pelawat. Anak-anak Pak Kumbang datang. Anak Raja Belang mana ? Raja Belang rasa sunyi. Tanah perkuburan pun tak sesunyi macam yang Raja Belang rasa. Sedih pun ada . Pedih ulu hati Raja Belang macam luka yang diperah limau. Ratu Belang dah lama mati. Tinggal Raja Belang sebatang kara dicampakkan ke rumah warga tua ini. Semuanya salah Raja Belang juga. Raja Belang tersalah memberi kuasa. Kononnya kalau beri kuasa pada Beruang Putih, Raja Belang selamat, tapi tidak. Beruang tetap beruang. Dia dari kaum-keturunan yang berbeza. Beruang berwang! Dia boleh beli segala termasuklah kesetiaan. Terperosoklah Raja Belang ke dalam rumah warga tua yang Raja Belang sendiri bina dulu.

“Daulat Raja Belang!” Raja Belang kembali tersenyum . Senyum sampai ke telinga. Teringat zaman gahnya. Raja Belanglah pemimpin yang paling disegani. Bermula Raja Belang hanya dengan menjadi pegawai kerajaan peringkat bawahan. Sedikit demi sedikit Raja Belang naik. Lepas itu Raja Belang cuba berpolitik pula. Raja Belang tahu. Politik itu kotor. Lebih kotor daripada nanah yang membusut daripada luka yang terbiar dihinggap lalat. Raja Belang tak peduli. Dari kecil lagi Raja Belang bercita-cita hendak memimpin serata buana. Kalau boleh jadi pemimpin orang yang dalam kubur sekalipun. Raja Belang mahu seluruh dunia kenal siapa Raja Belang.

Raja Belang cepat naik. Jaguh berpolitik. Juga jaguh membodek. Dari Menteri itu, Raja Belang melompat ke Menteri ini. Sampailah Raja Belang menjadi Raja segala Menteri. Raja Belang cukup puas. Puas macam orang yang tak makan 10 hari jumpa makanan. Raja Belanglah yang berkuasa dalam segala hal. Seluruh rimba ini Raja Belanglah yang urus-tadbir. Semua gerun dengan Raja Belang. Raja-raja rimba yang berjiran pun tabik dengan Raja Belang.

Raja Belang senyum lagi. Kroni Raja Belang, hidup senang. Kaya-raya. Harta benda melimpah ruah macam empangan pecah dilanda banjir. Kalau nak makan sampai 10 keturunan pun tak habis-habis. Harta benda pula, kalau susun, boleh cecah sampai ke langit ke 7. Raja Belang Islam tapi Raja Belang tidak hidup macam Islam. Halal haram semuanya Raja Belang sapu-bedal. Nahas sesiapa yang cuba lawan cakapnya.Bolehlah rasa makan penyepaknya. Silap-silap berbelak-belak biru dan hitam biji mata seperti buah busuk kena buku limanya. Mufti pun Raja Belang buang kalau banyak sangat cakapnya. Rakyat jelata lagilah. Hanya mampu tengok sahaja Raja Belang bermaharajalela.

Timbalan Raja Belang alim orangnya. Ini timbalan Raja Belang yang ketiga sebenarnya.Yang sebelum ini tak berkekalan. Raja Belang harap biarlah yang ketiga ini yang menggantinya walaupun sebenarnya Raja Belang rasa dia hendak terus pegang jawatannya sehingga dia mati. Raja Belang mahu hidup menongkat langit. Macam kata penyair Indonesia, Chairil Anuar, “Aku ini binatang jalang, ingin hidup seribu tahun...”

Timbalan Raja Belang itu, Raja Belang asuh-didik setelah Raja Belang nampak akan ketokohannya. Berkarisma. Tapi, satu hari rimba Belum dikejutkan dengan satu berita. Gempar. Raja Belang pecat timbalannya. Sok-sek sok-sek riuh seluruh rimba banat. Terkejut besar. Apa salahnya Timbalan Raja Belang ? Kenapa Raja Belang buang dia macam hampas kelapa ? Dah dapat santan hampas dibuang. Rakyat jelata memberontak. Raja Belang tak peduli. Mahkamah Raja Belang yang punya. Akhirnya Timbalan Raja Belang meringkuk di dalam bilik kecil yang dipisah gelangan besi.

Raja Belang puas lagi. Padan dengan muka timbalannya. Orang Kaya Singalah yang khabarkan pada Raja Belang yang timbalannya cuba merampas kuasa. Sudahnya Raja Belang katakan timbalannya itu tidak waras. Seks luar tabii mana mungkin boleh jadi pemimpin rimba Belum yang bertonggakkan agama Islam. Jadilah timbalannya penghuni jerjak besi. Tinggalkan anak isterinya. Paling-paling kurang 20 tahun.

Raja Belang tersentak lagi. Ada suara yang memanggil namanya.

“Raja Belang…”

Raja Belang rasa seperti macam pernah terdengar suara itu. Raja Belang gosok-gosok matanya. Tak percaya. Raja Belang ketuk-ketuk kepalanya. Cubit-cubit pipinya sendiri. Raja Belang pasti dia tidak bermimpi. Timbalannya dulu datang bersama-sama keluarganya.

“Raja Belang, kami sekeluarga datang nak ambil Raja Belang pulang bersama-sama kami.Tempat Raja Belang bukan di sini”

“Betul kata ayah.” Anak timbalannya pula menokok.

Kenyataankah ini ? Raja Belang termangu-mangu. Raja Belang doa kalau-kalau lantai boleh terbelah dua dan telan Raja Belang. Raja Belang malu bukan kepalang. Kulit mukanya yang sudah menggeleber itu tiba-tiba rasa tebal. Tebal macam duit rasuah yang selalu dia cekau dulu. Sedih pun ada juga. Semuanya bercampur baur. Kenapa timbalan Raja Belang begitu murni hatinya? Raja Belang tak faham. Raja Belang siksa dia dulu tapi kenapa sekarang dia tak ada sedikitpun rasa dendam ? Raja Belang pula yang rasa tersiksa sekarang. Siksa dengan perbuatan lampau.

“Sudahlah. Barang yang lepas usah dikenang.” Bini timbalannya pula bersuara.

Raja Belang akhirnya akur bila mengenangkan tiada siapa yang akan menjaga sakit peningnya. Langkah Raja Belang atur perlahan-lahan. Terketar-ketar. Timbalannya memapah Raja Belang. Seluruh rimba banat bersorak-sorai. Warga Belum tersenyum mengejek. Ada yang ketawa terkekek-kekek, terbahak-bahak. Tergolek-golek pun ada. Raja Belang hilang belang . Raja Belang tewas!

* Cerpen ini telah tersiar dalam Tunas Cipta Februari 2009. Anda boleh membaca ulasannya dalam Tunas Cipta Mac 2009.

Cerita dari Labuan


Percaya atau tidak, ini kali pertama saya ke Labuan. Saya terbang ke Labuan di atas urusan rasmi - menghadiri Majlis Penutup Hari Wilayah Persekutuan 2009. Labuan mengingatkan saya pada Mauritius. Dan sejujurnya, saya harus mengatakan, Labuan jauh lebih ketinggalan daripada Mauritius yang pada saya jauh lebih 'miskin' rakyatnya. Sepanjang perjalanan saya ke sana, 2 1/2 jam, saya tidak tidur walau sedetikpun. Bukan kerana tidak mengantuk, tapi kerana berbual 'isu Negara' dengan En. Yaman, jurulatih sukan kami ketika kursus DPA 5 tahun yang lalu. Labuan, katanya boleh dikenali ramai jika kita benar-benar berusaha untuk memajukannya. Dan benar, saya sangat kecewa kerana pantainya terbiar, tidak dibersihkan. Dan mungkin kerana itu, tidak ada sesiapa pun yang sanggup untuk mandi manda. Siapa yang tahu, di Labuan ada 5 shipwreck? Siapa tahu di Labuan ada tempat di mana Jepun mula mendarat? Siapa tahu, di lapangan terbang Labuan, ada dijual sotong bersalut tepung, frozen? Siapa tahu di Labuan ada Anjung Ketam? Mungkin ramai yang tahu, tapi pada saya, ramai yang lebih tidak tahu..

Tuesday, February 24, 2009

YB Ammarhaq


YB? Yang Berhormat? Yang Berjalan sebenarnya. Umur Ammar 11 bulan, Ammar sudah mula kenal kaki dan mulakan Explorace. Cukup umur 12 bulan, Ammar jadi YB. Jenuh mak kepung seluruh rumah. Paling kelakar, walaupun belum stabil, Ammar sibuk nak tendang bola. Ayah sengih lagi. Hmm.. another footballer?

Rindu Yang Kupegang...

I don't remember where this article was published - was it in In Trend or was it in Eh! But I think it was published in June 2006. It was written as tribute to my late Auntie - Jamilah Abdul Khalid who passed away 4 years ago.

“DIK LU!” Saya buat-buat tak dengar. “Dik Lu!” Saya buat-buat sibuk di dapur. “Dik Lu!” Kali ketiga, darah saya menyirap. Saya sudah tidak tahan. “Nak apa Chu? Tak nampak ke orang tengah sibuk ni? Masa orang tengah sibuk ni lah dia nak panggil. Tunggu lah!” Saya membentak.

Jam di tangan tepat pukul 6.30 petang waktu London. Tiba-tiba telefon saya bergegar. Hampir terlupa, suami tercinta aktfikan ‘roaming’. Kalau tidak mana mungkin telefon saya berbunyi. SMS rupanya. “Welcome to London from Maxis International Roaming”. Saya kembali menatap ke luar teksi. Suami saya masih berbual-bual dengan Encik Ismail, rakyat Malaysia yang sudah 30 tahun menetap di kota London, yang kini sibuk membaca peta mencari di mana Gloucester Road. Berpuluh tahun di negara orang, katanya jalan di negara sendiri yang masih kekal terpahat di benak. Sudah hampir 45 minit kami berpusing-pusing tapi belum ketemu Aston Apartment yang dicari.

“Chu nak air. Dik Lu pandai buat air oren kan? Chu buat selalu tak jadi. Chu nampak Dik Lu simpan dalam peti ais tadi.” “Chu tak nampak ke orang tengah buat apa ni? Nak minum ambil lah sendiri. Dah la nak bancuh sendiri pun malas, ni nak suruh orang tuang pulak!” Saya tiba-tiba jadi panas hati. Tak habis-habis nak menyusahkan orang. Umur dah setengah abad pun tak pandai-pandai nak buat air sendiri. “Kalau Dik Lu tak bagi tak apalah. “ Chu tiba-tiba diam. Saya perhati dari dapur, Chu duduk diam-diam sambil matanya merenung jauh ke luar jendela. “Eii! Orang tua ni, nak merajuk pulak!”

Telefon bimbit saya berbunyi lagi. Hati saya tiba-tiba berdebar. Siapa yang menghantar SMS? Tak mungkin dari Malaysia. Mak dan abah pasti lena dibuai mimpi sekarang. Saya semakin berdebar. Nombor telefon Kak Gie terpapar di skrin telefon. “Dik, Chu dah tak ada. Tepat jam 2.30 pagi 4 Disember 2005, 100 hari selepas Tok pergi” Saya seakan-akan tak percaya. Saya ulang baca SMS Kak Gie. Jantung saya seakan berhenti. “Sayang! Dah sampai!” Aston Apartment tersergam mewah di hadapan saya. Saya pandang buah hati saya dalam-dalam. Tanpa sebarang kata, saya melangkah turun. Sejuk mencengkam hingga ke tulang. Pedih juga mencengkam ulu hati saya.

Mak anak ke lima dalam keluarga. Chu anak bongsu dalam keluarga. Sejak saya di tingkatan 3 lagi, seingat saya, Tok dan Chu sudah tinggal bersama-sama kami sekeluarga. Seingat saya juga, Chu semasa kecilnya terkena sawan. Dan kesannya, hingga besar panjang dia hanya pandai mengurus diri sendiri, dan tidak pandai untuk perkara-perkara lain, kecuali menjaga Tok.

“Sayang! Kenapa diam?” Saya hanya senyum tawar. “Letihlah abang.” Penerbangan 14 jam yang ditempuh cukup meletihkan saya. Saya sudah sampai di bumi London yang saya impi-impikan namun hanya Tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika itu. Langkah saya atur lambat-lambat.

“Chu! Ya Allah!” Mata saya terbeliak melihat isi kandung bungkusan yang saya jumpa di kepala katil tempat tidur Chu. “Chu! Apa ni?” “Dik Lu buat apa dengan barang Chu?” Chu merayu-rayu saya agar memulangkan botol-botol syampu dan segala botol yang berkerak dengan saya sendiri tidak tahu apa isinya. Patutlah lama sangat bila pergi buang sampah di lorong hujung rumah saya. Rupa-rupanya Chu membongkar tong sampah! Aduh! Agaknya kepalanya yang gatal-gatal tu sebab Chu guna syampu yang dikutip dari tong sampah besar! Petang itu, seluruh almari pakaian Chu saya bongkar. Khazanah berharga dan harta karun yang bertahun-tahun Chu kumpul dengan bangganya saya bakar. “Pengotor!” Chu hanya mampu memandang dari jauh.

Sejuk yang mencengkam cukup menyiksakan. Walau baru jam 7 malam, keadaan sekeliling sudah gelap pekat. “Dik, Chu dah tak ada.” SMS Kak Gie masih terbayang-bayang di mata saya. Baru minggu lepas saya ketemu Chu. Walau pun tidak berapa sihat dan hanya terbaring di katil, Chu masih kenal saya. Mana mungkin!

“Bismillahirrohmanirahim! Mak! Mak buka mulut. Makan mak!” Saya tergelak kecil. Ini kali kelima Chu membaca Bismillah tatkala menyuap Nestum ke mulut Tok. Setiap suapan dibacanya Bismillah. Abang Zack di dapur juga tergelak. Merepek-repeklah Chu ni. Saya geleng kepala namun terhibur dengan kelakuannya. Kalau tak ada dia, sunyi sepi rumah saya di kampung. Ingat juga saya pagi-pagi lagi Chu akan berperang mulut dengan abah kerana katanya abah selalu tak mahu mandi pagi!

Saya telah cuba menulis artikel ini hampir 3 bulan yang lalu. Tatkala saya cuba untuk menyambungnya saya tak mampu untuk menahan air mata yang mencurah-curah. Benar, kini saya tahu apa ertinya rindu. Khairiah, teman sepejabat pernah berkata, perit rasanya bila merindu seseorang yang tak kunjung tiba. Rindu itu bagai boleh dipegang! Rasanya menusuk jiwa, namun tak nampak di mata. Pedihnya mencengkam sanubari, terpahat di hati! Hari ini, saya bertekad. Walau pedih, sayakan kongsi bersama dengan anda semua. Kita kadang-kadang terlupa kita punyai insan yang bermakna dalam hidup kita. Kita selalunya take for granted apa yang kita ada. Dulu, semasa Chu masih ada, saya tidak pernah kisahkan dia. Cuma sekali-sekala pulang, saya akan belikan dia getah dan cekak rambut yang digilainya, sekali-sekala balik, lima-enam ringgit saya hulurkan, cukup untuk Chu beli aiskrim bila Maniam datang mengayuh basikal dengan lagu Paddle Popnya.

“Dik Lu! Dik Lu nanti balik belikan baju warna oren untuk Chu tau. Chu teringin nak pakai baju warna oren. Chu tak ada duit, Dik Lu beli guna duit Dik Lulah. Dik Lu banyak duit. Dik Lu kaya.” Masih terngiang-ngiang lagi permintaan Chu. Tiap kali saya mahu pulang kembali ke KL, pasti ada saja permintaan Chu. Dan pasti, pipi saya basah dengan air liurnya kerana Chu mesti cium saya kuat-kuat bagaikan saya takkan kembali lagi ke rumah bertemunya.

Hari ini, genap 100 hari Chu pergi menemui Ilahi. Saya pasti, dia kini bahagia di dunia yang satu itu. Pemergian Chu buatkan saya terjaga dari tidur yang asyik. Kadang-kadang kita tak sedar, kadang-kadang kita hanyut dan mudah lupa apa yang kita punyai. Kita sering sangkakan, apa yang kita miliki, kan kekal selamanya, takkan hilang, takkan pudar dan takkan pergi. Namun, hari ini saya sedar, segala yang kita miliki, hanyalah bersifat sementara. Dan dalam waktu yang singkat itu, kita seharusnya menggunakannya sebaik mungkin, supaya satu hari nanti, bila kita tiba-tiba terjaga dari lena yang panjang, kita tak akan menyesal kita terlambat dan tak ada lagi peluang kedua untuk menyatakan apa yang kita rasakan. Kepada anda yang punyai Chu seperti saya dan masih ada di samping anda, hargailah dia, walaupun ada kalanya cukup menyakitkan hati dan cukup membingungkan anda. Saya tidak mahu anda jadi seperti saya yang hingga ke saat ini dihantui kekesalan yang tidak berkesudahan, kerana tidak pernah menyatakan kepada Chu yang saya sayangkan dia!

Ketika jasad Chu disemadikan, saya berada di bumi London. Benar, kata orang, kita takkan dapat semua yang kita impikan. Saya akhirnya dapat melihat sendiri patung-patung lilin di Madam Taussaud yang saya impikan sekian lama. Namun, saya tidak dapat melihat saat Chu dikapan, saat Chu diusung ke tanah perkuburan, dan saat Chu disemadikan, saat yang tak mampu yang ulang walau kering air mata yang saya tangisi. Semoga Chu ditempatkan di kalangan mereka yang beriman. Hanya doa yang mampu saya titipkan, dan rindu itukan tetap saya pegang.

Monday, February 23, 2009

Sexist?


Have u seen this?

The Empty Cup, The Empty Brain!!

I only have one thing to say - "This cup is empty. So is her brain!"
Should I say more?

Expert? What expert?


Someone said, "I am the EXPERT!"

What expert? That sounds alien to me!

So I told Halida and Kak Ida,

"Err.. Expert in procrastinating, perhaps?"

I rest my case. Lips zipped!

Saturday, February 21, 2009

Ammarhaq's 1st Birthday!!


Happy Birthday Ammarhaq!!

Hari ini, 365 hari yang lalu, Ammarhaq lahir.. Hari itu, hari Jumaat. Pukul 8.30 pagi, kami satu Kementerian mengadakan solat sunat hajat untuk CC Onni yang terlantar koma. Semasa berdoa, kawan-kawan juga khabarkan pada KSU yang memimpin bacaan untuk sama doakan keselamatan ibu-ibu yang mengandung.. Tengahari, selepas lunch, selepas bersembang panjang saya ke surau untuk solat Zuhur.. Saya teringat ketika ke kelas antenatal hari tu, tanda-tanda mahu melahirkan ada 'show'. Saya tengok ada tanda-tanda.. saya khabarkan pada kakak-kakak di pejabat.. "Tapi kak, saya tak rasa sakit apa pun!".. Hampir pukul 4.30 petang baru saya ke Hospital Putrajaya. Itu pun selepas Kak Rozi, Puan Faridah dan kakak-kakak lain yang sudah berpengalaman melahirkan mendesak saya. Paling kelakar, Kak Rozi siap bekalkan suratkhabar untuk lapik di dalam kereta Fidah. Takut pecah air ketuban.. Hahaha.. Fidah hantar saya ke dewan bersalin. Rupa-rupanya sudah 4cm terbuka. Dan saya, masih ke hulu ke hilir sebab saya tidak ada rasa sakit langsung. Dan seperti tidak percaya 'orang baru' sudah mahu melihat dunia. Tarikh jangkaan bersalin 3 Mac 2008 - hampir 2 minggu awal. Fidah juga yang susah payah tunggu abang datang. Saya telah asingkan bag baju tetapi kerana terlalu nervous, abang bawak satu beg besar IKEA - sampai semua misi gelakkan dia. Jam 8.41 malam - abang azankan Muhammad Ammarhaq!! Selamat Ulang Tahun Pertama sayang Ibu!!

Friday, February 20, 2009

Confusion?


London bridge is falling down,
Falling down..

Ramai yang tersalah. Ini bukan London bridge.


Tower Bridge is a combined bascule and suspension bridge in London, England, over the River Thames. It is close to the Tower of London, which gives it its nameName[›]. It has become an iconic symbol of London. Tower Bridge is one of several London bridges owned and maintained by the City Bridge Trust, a charitable trust overseen by the City of London Corporation.
The bridge consists of two towers which are tied together at the upper level by means of two horizontal walkways which are designed to withstand the horizontal forces exerted by the suspended sections of the bridge to the left and the right. The vertical component of the forces in the suspended sections and the vertical reactions of the two walkways are carried by the two robust towers. The bascule pivots and operating machinery are housed in the base of each tower. Its present colour dates from 1977 when it was painted red, white and blue for the
Queen's Silver Jubilee. Before this, it was painted a chocolate brown colour.[1]
Tower Bridge is sometimes mistakenly referred to as London Bridge, which is actually the next bridge upstream.[2] A popular urban legend is that in 1968, Robert McCulloch, the purchaser of the old London Bridge that was later shipped to Lake Havasu City, Arizona, believed mistakenly that he was buying Tower Bridge. This was denied by McCulloch himself and has been debunked by Ivan Luckin, the seller of the bridge.[3]


* London Bridge is a bridge between the City of London and Southwark in London, England, over the River Thames. Situated between Cannon Street Railway Bridge and Tower Bridge, it forms the western end of the Pool of London. On the south side of the bridge are Southwark Cathedral and London Bridge station; on the north side are the Monument to the Great Fire of London and Monument tube station.
It was the only bridge over the Thames downstream from
Kingston until Westminster Bridge opened in 1750. The current bridge opened on 17 March 1973.
The bridge carries part of the
A3 road, which is maintained by the Greater London Authority;[1] the bridge itself is owned and maintained by the Bridge House Estates (see City Bridge Trust), an independent charity overseen by the City of London Corporation.
Tower Bridge is often mistakenly referred to as London Bridge.[2] The area between London Bridge and Tower Bridge on the south side of the Thames is a Business Improvement District (BID) and is managed by Team London Bridge.[3]

Kisah Ubi Keledek Bakar

Kalau anda suka ke Jaya Jusco, di Food Court JJ ada satu kiosk kecil jual ubi keledek bakar. Pertama kali saya makan, 3 tahun lalu ketika saya ke Beijing. Musim sejuk, salji turun mencurah-curah, di kaki Great Wall, ada nenek tua menjual keledek bakar. Mungkin sebab sejuk, dan saya lapar, saya rasa makan keledek bakar ketika itu lebih sedap daripada saya makan ayam goreng. Tak percaya?

Wednesday, February 18, 2009

Buku dan kedai kopi..


Dua hari lalu, setelah lelah mencari Tunas Cipta di Putrajaya, saya ke Menara DBP. Saya tiba tepat jam 4.56 petang. Di aras G, warga DBP berpusu-pusu turun dari lif mahu pulang ke rumah. Jam 5.00 petang, saya masuk ke Kedai Buku DBP. Tup!! Gelap di sekeliling saya. Saya tidak pasti, saya tidak tahu sama ada lampunya automatik akan dimatikan jam 5.00 petang, atau ritualnya, tepat jam 5.00 petang, seperti yang tertera di pintu masuk adalah waktu tamat operasi perniagaan. Saya bergegas ke kaunter pembayaran dengan Tunas Cipta di tangan. "Dik, boleh bayar lagi kan?" "Boleh, kak. Kejap ya, tak nampak ni." Sedetik kemudian, sekeliling saya terang benderang semula. Tidak sampai dua minit, Tunas Cipta dalam genggaman saya. Dalam perjalanan pulang, kami berdua bersembang. Mungkin sudah tiba masanya Kedai Buku DBp jadi seperti Borders, MpH, Times dan Kinokuniya. Dibuka hingga malam, pekerja Kerajaan seperti saya, tidak perlu ambil cuti untuk ke sana. Dan yang penting, boleh santai-santai menyelak majalah dan menyapa teman-teman penulis yang mungkin datang, sambil mencicip kopi panas. Anda setuju?

Cerita Roti Pong


Saya tak pasti ada yang pernah makan roti pong atau tidak. Namanya Roti Pong. Roti paling sedap di dunia kalau dimakan waktu petang ketika hujan turun mencurah-curah, dicicah pula dalam air kopi panas. Saya ingat ketika itu, saya sedang mengandungkan Ammar 6-7 bulan. Ayah Ammar cemas mencari. (Bukan apa - terima kasih kerana orang tua-tua kata, kalau ibu mengandung tak dapat makan apa yang dia mengidam, alamatnya anak nanti meleleh air liur!!). Satu Kuala Lumpur dijengah. Seluruh USJ kami cari. Akhirnya, abang saya - pulang ke Sungai Petani dan bawa pulang 3 peket Roti Pong!! Sampai sekarang, kalau lihat Roti Pong, mesti saya ketawa. Dan mata Ammar pun bulat betul, macam Roti Pong!!!

Dari Dr. Cinta ke Dr. Ikan!!!


KENKO chain of Foot Reflexology Centres and Wellness Spas is founded by our Principal, Dr Jimi Tan. Dr Tan has more than 15 years of experience in the Foot Reflexology and Wellness Spa industry, and is skillfully trained in Chinese and American techniques of reflexology. He has also developed his very own style of therapeutic massages and treatments for a quick and effective relief from migraine, back and neck problems.
Mr Tan's services are highly sought after by both local and international celebrities and the well-heeled in Singapore. He has been invited by the Royal Families of Saudi Arabia and Kuwait, as well as the former Prime Minister of Japan, Mr. Ryutaro Hashimoto, to provide massage treatments.
KENKO is well-known for its unique style of reflexology techniques. With the launch of Kenko Wellness Spa, we are able to complement our current services and pamper our clients with a new range of massages and spa treatments.


Maka Kami.. Rakyat Malaysia..


BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA mendukung cita-cita hendak :
mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya ;
memelihara satu cara hidup demokratik ;
mencipta satu masyarakat adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama ;
menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak ; dan
membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.


MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut :

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
KELUHURAN PERLEMBAGAAN
KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
KESOPANAN DAN KESUSILAAN

Tuesday, February 17, 2009

Promo.. Jual buku ke?



Salam Bahasa. Sebuah projek buku logkembara (travelogue) sedang diusahakan oleh sekumpulan alumni UIAM, yang turut mendapat sentuhan mantan MPR dan ingin menjemput tuan puan ahli MPR sekalian sebagai penulis tamu – selain menghimpun penulis dari negara ASEAN lain.Catatan pengalaman luar negara ini mestilah melepasi konsep listing atau ruangan melancong biasa - ”Pagi ke A, petang ke B, dan kota C sungguh cantik,’ tetapi jujur melihat benua lain dalam pengalaman luarbiasa atau tabu, persepsi istimewa, berilmu baru atau bantu, bual spontan, fakta lokal yang jarang diketahui, atau sisi apa-apa sistem negara berkenaan yang dilihat dari mata generasi muda. 1 muka hingga infiniti.Dipersilakan!


Hafezin Khadiri
0166310106

Ayah, Ammar dan Bola..

Mak baru sahaja menelefon saya tadi. Sambil tergelak besar, "Ammar dapat bola lagi sebiji!"
Ahad ini, 22 Februari 2009, tarikh keramat Ammar genap umur satu tahun. Terasa masabegitu pantas berlalu. Terasa seperti semalam saya masih terboyot-boyot membawa Ammar di dalam perut. Ammar, Insya-Allah, akan jadi anak yang soleh. Yang pasti, Ammar macam ayah juga. Suka bola. Umur Ammar 1 tahun, Ammar sudah miliki hampir 20 biji bola.. Beli lah apa jenis mainan pun, beli lah mahal manapun, Ammar tak kan peduli. Yang Ammar suka, BOLA... dan Ayah, akan terus tersengih. Ini cerita Ayah, Ammar dan Bola..

Orang kata..


Orang kata, Main golf ni boleh jadi ketagih. Betul ker bang?

Alahai Tunas Cipta..


Saya masih ingat. Tunas Cipta pada awalnya dinamakan Majalah Gen. Atas sebab-sebab tertentu, ditukar menjadi Tunas Cipta. Pernah dihentikan seketika penerbitannya namun, berkat namanya Tunas Cipta, ia bertunas semula. Petang semalam, usai sesi temuduga saya di British High Commission, Jalan Ampang, saya dan Hafezin ke Menara DBP. Semalam 17 Februari 2009, hari ke 17 dalam bulan Februari 2009, majalah Tunas Cipta sukar sekali 'ditemui'. Tambah pula, saya yang menetap di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan nun di Putrajaya (ya, aneh tapi benar - sepatutnya Putrajayalah sampai dulu majalah DBP!!) - jenuh saya jenguk saban hari. Berjumpa Bonda Ani jam 5.00 petang semalam, saya khabarkan. Mungkin jika sampai awal setiap bulan - mungkin cetakan Tunas Cipta dari angka 10,000 naskah sebulan mampu dianjak ke angka 15,000 sebulan?
* Belang Yang Tertewas - Ammarhaq Hafezin? Budak umur 11 bulan dah pandai tulis cerpen? Hahahaha..

Bayang-bayang Semalam..


Jangan takut
Dikejar bayang-bayang semalam
Jangan takut
Dihambat bayang-bayang
kelmarin
Kerana
Yang pasti
Semalam
dan Kelmarin
telah kau tinggalkan
Dan yang pasti
dan hari ini dan esok
Bayang-bayang itu
hanya tinggal bayang-bayang..

Antara rasa.. perasaan dan perasan..

Kadang-kadang kita boleh rasa
perasaan yang kita rasakan
kadang-kadang kita juga perasan
perasaan yang tidak kita rasakan
Antara rasa, perasaan dan perasan,
hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui..

Pesan mak..



Pesan mak..

Mak kata, kita kalau kerja,

Kena selalu ingat,

Kena betulkan niat,

Kita kerja kerana Allah,

Dan kerana Allah,

Kita punyai segalanya..

Mulut Orang Perempuan..


Orang kata mulut orang perempuan ni kadang kadang macam Broadcaster - tak henti-henti bercakap.. Betul ke?

Pedusi Safi...


Semalam,
Aku ketemu dia
Wajahnya penuh duka-dura
Lantas,
bertanya aku padanya
Mengapa jenuh membasmi lara?
Aku,
Pedusi sepi
Resahku tidak bertepi
Namun,
azamku berapi,
Ingin jadi pedusi safi,
pada siapakahharusku menyerah hati?
Wahai pedusi,
Dia yang satu setia menanti
Dia yang wahid tidak membenci
Dia yang itulah harus dihampiri
Kukatakan padanya lagi,
Janji-Nya pada umat ciptaan tidak pernah dimungkiri
Janji-Nya pada umat ciptaan tidak pernah dilupai
Dia kulihat tersenyum
Mungkin mengerti
Moga engkaukan jadi,
Sama sepertiHajar Al-Misriyah
Sama seperti Khadijah Khawailid
Pedusi safi!



Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah Kita kepadanya
Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala
Pada tetamu yang datang
dan Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepadaTuhan kepada Insan
Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula Pada Tuhan kepada insan
Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat Puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad
Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat
ke laut biru Ke kuning darat
Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat

~ A. Samad Said

Monday, February 16, 2009

Hendak tidur...


Hendak gugur, gugurlah nangka,

Jangan ditimpa si batang pauh,

Hendak tidur, tidurlah mata,

Jangan dikenang, orang yang jauh...

Intergriti - Satu Persoalan


Dunia amnya telah akur dengan kenyataan bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang sedang membangun yang amat disegani. Berupaya mencapai kejayaan besar dalam pelbagai bidang, dan kini sedang gigih berusaha menjadi sebuah negara maju menurut acuan sendiri menjelang tahun 2020, Malaysia seharusnya bersedia dalam segala bidang dan perlu menangani masalah dengan memperkukuh dan pempertingkatkan potensi sedia ada.
Transformasi ke arah menjadi masyarakat maju bukan sahaja diasaskan kepada kemajuan ekonomi, ia juga bersandarkan kepada kemajuan dalam pembangunan sosial, budaya, intelek dan rohani masyarakat setempat. Antara fokus terpenting untuk mencapai hasrat ini ialah dengan peningkatan dan pemantapan etika dan integriti yang perlu menjadi budaya masyarakat. Hanya dengan inilah barulah kejayaan yang disasarkan dapat dicapai dan dilestarikan.
Justeru itu, apa sebenarnya integriti? Mengapa ia sangat penting dan menjadi tonggak utama dalam membina sebuah Negara berbudaya positif? Integriti, menurut Kamus Dewan Bahasa bermaksud kejujuran dan ketulusan, kesempurnaan, dan keutuhan. Ia juga berkait rapat dengan keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, dan amanah. Integriti secara umumnya ialah kualiti unggul yang wujud secara keseluruhan dan padu pada individu dan organisasi. Integriti berkait rapat dengan etika. Ia adalah berlandaskan etika dan pencerminan etika dalam tindakan sehari-hari (PIN, 2004).
Integriti individu pula adalah keselarasan di antara apa yang dikatakan olehnya; keselarasan di antara tindakannya dengan prinsip moral, etika dan undang-undang; serta keselarasan di antara kepentingan diri sendiri dengan umum. Selain itu, apa yang dilakukan oleh individu itu pula cepat, tepat dan bermutu. Apabila dia bertindak atau bertingkahlaku demikian secara konsisten dalam pelbagai segi, dia dikatakan mempunyai integriti (PIN, 2004).
Menyedari betapa pentingnya pemantapan integriti dalam pembangunan Malaysia, Kerajaan telah mengambil langkah proaktif dengan menggubal dasar negara berhubung perkara ini. Tahun 2004 telah mencatat sejarah penting dengan tertubuhnya Institut Integriti Malaysia (IIM) dan pelancaran Pelan Integriti Nasional yang lebih dikenali sebagai PIN. PIN merupakan satu pelan induk untuk menggubal strategi dan memberi hala tuju bagi semua sektor masyarakat supaya mereka dapat bekerjasama dan mengambil bahagian secara langsung dalam usaha memantapkan nilai etika dan integriti.
Oleh kerana PIN mempunyai agenda yang luas, PIN menetapkan lima sasaran utama yang perlu dicapai. Sasaran yang dikenali sebagai Tekad 2008 ini adalah seperti berikut:
pertama, mengurangkan gejala rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa secara berkesan;
kedua, meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam, dan mengatasi karenah birokrasi;
ketiga, meningkatkan tadbir urus korporat dan etika perniagaan;
keempat, memantapkan institusi keluarga; dan
kelima, meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat.
Penekanan kepada elemen integriti dan pembudayaan secara menyeluruh dan berterusan di kalangan pelbagai sektor masyarakat Malaysia diyakini menjadi penjana utama pencapaian misi nasional. Mengambil integriti sebagai tonggak utama lalu menjadi faktor penentu utama kejayaan pembangunan adalah jelas. Ini adalah kerana, melaksanakan apa juga usaha dan tindakan dengan amanah, jujur, benar, bijaksana, ikhlas, cekap dan berkesan, merupakan pemangkin ke arah daya saing negara yang lestari dan mapan. Pembangunan infrastruktur negara bertaraf dunia, amat jelas perlu disepadukan dengan pembangunan modal insan berintegriti, menjadi agenda keutamaan negara.

CABARAN MELAHIRKAN PEGAWAI BERINTEGRITI TINGGI


Gagasan yang digarap melalui PIN merupakan satu wadah bangsa untuk membaiki sistem dasar dan pelaksanaan, serta memantapkan sikap dan perwatakan peribadi. Justeru itu, ianya perlu dipikul bersama memandangkan ia merupakan suatu wadah membimbing budaya kerja cemerlang dan berintegriti pada terutamanya diri setiap anggota sektor awam, dan swasta di samping menjadi penggerak dan pencetus kecemerlangan diri setiap anggota masyarakat, pelajar, belia, institusi keluarga dan komuniti.
Menurut Mantan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ahmad Sarji (2005:111):

“Tanggungjawab membentuk sikap dan nilai yang sesuai bagi kelakuan yang beretika bergantung terutamanya pada diri seseorang pegawai. Terdapat tiga sifat moral yang boleh ditakrifkan sebagai ‘operations virtues’ yang menyokong sikap beretika, iaitu: (i) mutu optimisme seorang pegawai awam itu bagi menghadapi begitu banyak pilihan tanpa menjadi kaku untuk bertindak, (ii) keberaniannya yang membolehkannya berpegang kepada prinsip bagi mengatasi tekanan daripada kawan, saudara mara dan lain-lain untuk mendapatkan layanan istimewa, dan (iii) sifat keadilan yang membolehkannya bersikap saksama dan meletakkan prinsip di atas keperluan peribadi.”

Dalam melaksanakan hasrat kerajaan untuk melahirkan pegawai perkhidmatan awam yang berintegriti tinggi, pihak kerajaan sering berhadapan dengan pelbagai cabaran di mana ia berkaitan dengan perbuatan tidak beretika pegawai awam. Di antara contoh perbuatan yang dianggap tidak beretika, yang dikemukakan oleh bekas Ketua Setiausaha Negara itu adalah (Ahmad Sarji, 2005:111):

“(a) rasuah, sogokan, pilih kasih dan menyalahgunakan pengaruh; (b) bertindak secara yang bercanggah dengan kepentingan awam seperti membuat urusniaga atas tujuan kepentingan diri atau melakukan kerja luar semasa memegang jawatan, (c) menyalahgunakan maklumat kerajaan; (d) menyalahgunakan harta kerajaaan; (e) menggunakan tekanan dengan menggunakan kedudukan rasmi atau menjual pengaruh; dan (f) memberi pengecualian dalam menguatkuasakan undang-undang”
Cabaran-cabaran yang dihadapi dalam melahirkan pegawai awam yang berintegriti tinggi telah dikenalpasti dalam empat subtopik utama iaitu dari segi ekonomi, politik, agama, dan sosial/budaya.

i) Ekonomi
Majoriti kakitangan awam berpendapatan rendah jika dibandingkan dengan kakitangan swasta. Biarpun kerajaan telah melaksanakan penyelarasan jadual gaji yang baru pada September 2007, ketidaksamarataan antara pendapatan dua sektor tersebut masih ketara, dan hakikatnya masih rendah jika dibandingkan dengan negara-negara lain yang berdaya saing seperti Malaysia. Berdasarkan keperluan ekonomi yang mendesak terutamanya bagi kakitangan awam yang berkerja di kota-kota besar, keperluan sara diri dan keluarga serta kos pengangkutan kadangkala amat membebankan.

Krisis makanan dan harga barangan keperluan yang terus meningkat telah menyebabkan sebilangan kakitangan awam terdesak untuk mencari mata pencarian kedua, dan ada juga yang mengambil jalan ’mudah dan salah’ iaitu dengan mengunakan kuasa dan kedudukan sebagai kakitangan awam untuk melakukan rasuah atau salahlaku yang lain. Ini terbukti dengan Indeks Persepsi Rasuah di mana Malaysia berada di tempat 44 daripada 180 negara pada tahun 2007 (Rujuk Jadual 1, Lampiran A).

ii) Politik
Semua kakitangan awam, dengan sifat berkecuali, adalah tertakluk kepada Kerajaan semasa yang memerintah. Untuk itu, cabaran kepada pengaruh politik sangat kuat dalam polisi dan dasar, juga dalam pelaksanaan yang dilakukan oleh semua kakitangan awam. Seringkali dilihat laporan-laporan akhbar akan campurtangan dalam pelaksanaan jentera Kerajaan oleh ahli politik telah berlaku. Salahguna kuasa oleh mana-mana individu berkepentingan adalah tidak wajar, sekalipun seseorang mempunyai kedudukan tertentu atau mewakili mana-mana kementerian atau jabatan. Hakikatnya, jawatan dalam politik serta sektor kakitangan awam perlulah dilihat sebagai ‘jambatan dan ruang’ untuk menjalankan amanah dan kesejahteran rakyat, tanpa mengira bangsa dan agama dan apa-apa faktor sekalipun.

iii) Agama
Ketiga, dari konteks penghayatan agama. Pegawai yang mempunyai peribadi yang ’rapuh’ adalah individu yang goyang penghayatan agamanya. Individu seperti ini, hakikatnya adalah golongan berisiko untuk menyandang tugas sebagai kakitangan awam, dan mudah terdedah kepada salahlaku dan salahguna kuasa dalam peluang terbuka. Hakikatnya, agama Islam serta apa-apa agama merupakan satu bimbingan integriti kepada individu, dan agama kekal menjadi benteng rohani dalam semua situasi. Sememangnya memiliki akhlak Islam dalam rangka menghayati ciri Al-Amanah yang diperlukan dalam organisasi bukanlah senang, seperti yang dikatakan oleh Muhammad Uthman El-Muhammady dalam penulisannya (1997:25):
“Cabaran yang besar dan penting dalam era sedemikian ialah cabaran menghidupkan akhlak Islamiyah yang berdasarkan nilai-nilai yang sewajarnya. Ancaman kepada individu dari segi al-quwwah dan al-amanah boleh diringkaskan seperti berikut:
a) Tiada kekuatan aqliyah iaitu tidak kompeten, tiada kelayakan, tiada kemahiran menyebabkan pembaziran, kelewatan. Tiada amanah kepada Allah tanpa sifat-sifat mahmudah seperti keikhlasan, benar, taqwa, ihsan, muraqabah, qana’ah, sabar, dan lain-lain.
b) Tiada kekuatan badan iaitu tidak sihat, badan dan otak yang lembab, tidak bertenaga dan malas. Tiada amanah kepada sesama manusia tanpa sifat-sifat mahmudah seperti kejujuran, ketelusan, berlaku benar, ihsan, sabar, dan lain-lain.
c) Tiada kekuatan ruhani iaitu tiada hubungan ruhiyah dengan Allah, dengan ibadat dalam Islam seperti zikrullah, membaca al-Quran dan mengadakan solat tahajud. Pekat dengan sifat-sifat mazmumah seperti hasad, dengki, pecah amanah, salahguna kuasa dan lain lain lagi.

Dalam membina negara yang maju, ia mestilah ditunjangi dengan masyarakat yang berakhlak mulia, yang dilihat melalui penerapan dan penghayatan nilai-nilai agama.

iv) Sosial & Budaya
Dari segi sosial dan budaya pula, dapat dirangkumkan bahawa cabaran yang dihadapi ialah keperluan untuk memastikan setiap warga kakitangan awam mempunyai sikap nasionalisme untuk membina negara yang utuh dan berdayasaing, semangat jati diri untuk memajukan diri dan menjauhi unsur-unsur negatif, serta kecintaan yang tinggi kepada profesion yang dijawat, yang sekaligus berupaya menzahirkan prestasi kerja yang tinggi serta mengamalkan kepimpinan yang cemerlang yang boleh diteladani dan berupaya untuk membawa perubahan yang positif. Semua ini adalah pra-syarat pembangunan insan yang selaras dengan kehendak persekitaran dalaman dan luaran masa kini dan masa hadapan.

Selain itu, budaya masyarakat yang sentiasa berlumba-lumba untuk mengejar kemewahan adalah musuh utama yang harus ditangani. Cabaran untuk mengubah persepsi negatif masyarakat terhadap perkhidmatan awam sendiri yang dikatakan ‘lembab’ juga perlu dipandang dengan serius. Sebagai tambahan, mendidik masyarakat untuk mengamalkan budaya berintegriti juga merupakan cabaran sisi lain kepada kerajaan, di mana masyarakat yang berintegriti tidak akan memberi suapan dan menggalakkan salahlaku kakitangan awam berlaku dan berleluasa.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN

Dengan mengenalpasti cabaran yang dihadapi untuk melahirkan pegawai perkhidmatan awam yang berintegriti tinggi, cadangan penambahbaikan sewajarnya digariskan dan digarap bagi membolehkan peningkatan integriti di kalangan pegawai awam dapat dicapai. Ia boleh dicapai dengan melihat kepada pendekatan empat subtopik utama iaitu ekonomi, politik, agama dan sosial/budaya.

i) Ekonomi
Seluruh kakitangan awam meraikan kenaikan gaji yang telah diumum oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada sesi pembentangan bajet Negara September 2007 yang lalu. Kenaikan gaji ini telah lama dinantikan. Namun, kenaikan gaji ini dilihat masih tidak membantu sepenuhnya dalam usaha untuk memantapkan integriti kakitangan awam keseluruhan. Polis Diraja Malaysia merupakan kakitangan awam yang telah menerima kenaikan gaji tertinggi jika dibandingkan dengan kumpulan kakitangan yang lain. Berdasarkan kajian yang telah dijalankan, 5 negara yang mempunyai Indeks Persepsi Rasuah yang paling rendah adalah merupakan Negara di mana pasukan polis mereka menikmati gaji yang tertinggi. Kajian semula gaji kakitangan awam secara berkala perlu dibuat dan perbandingan perlu dibuat dengan negara-negara yang mempunyai Indeks Persepsi Rasuah (CPI) yang rendah.

Seterusnya, kajian semula kepada Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) yang diberikan kepada pegawai-pegawai awam yang menunjukkan prestasi yang cemerlang. Terikat kepada kuota 8% daripada jumlah perjawatan yang diisi di sesebuah Jabatan/Kementerian, jumlah ini dilihat sebagai terlalu rendah berbanding dengan jumlah kakitangan yang telah memberikan perkhidmatan yang cemerlang. Penambahan kuota penerima APC ini dilihat dapat memberikan peluang dan merupakan penghargaan kepada pegawai awam yang telah melaksanakan tugas dengan penuh dedikasi dan berintegriti.

Sebagai tambahan, ketua-ketua jabatan juga boleh mengambil inisiatif sendiri dengan mengadakan Anugerah Pekerja Contoh; yang boleh diadakan secara bulanan. Anugerah ini, walaupun kecil dilihat dapat menaikkan motivasi pekerja untuk memberikan perkhidmatan yang lebih berkualiti. Selain daripada itu, memberikan ganjaran dalam bentuk lain seperti memberikan peluang untuk menghadiri kursus-kursus terpilih di dalam dan luar Negara juga merupakan satu penambahbaikan yang menjamin kepada perkembangan individu sendiri.

Akhir sekali, cadangan penambahbaikan yang boleh dikaji ialah semakan semula gaji siling pekerja awam yang telah berkhidmat lebih 25 tahun. Memandangkan bahawa ramai kakitangan awam telah memberi perkhidmatan yang cemerlang selama selama bertahun-tahun, adalah wajar mereka ini dengan pengalaman yang sangat luas dan lama diberi imbuhan lain bagi perkhidmatan dengan penuh semangat dan tekad, dan mengelakkan stigma ‘bukan naik gaji pun kalau kerja lebih’.

ii) Politik
Adalah penting campurtangan politik ditangani dengan berhemah dan bijak, bagi kesejahteraan sistem organisasi sendiri. Untuk mengelak campurtangan ahli politik, adalah penting Ketua Setiuasaha atau Ketua Jabatan memberikan penjelasan jelas akan polisi dan dasar sesebuah kementerian dan jabatan kepada mana-mana ahli politik dalam dan luar jabatan tersebut, melalui pertemuan jabatan-ahli politik yang diadakan secara berjadual dan sistematik.

Contoh terbaik ialah Retreat Persidangan Meja Bulat Wilayah Persekutuan yang dilakukan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan pada 17-18 April 2008, di mana diadakan pertemuan dengan wakil masyarakat dan ahli politik berkaitan, bagi menerangkan hala tuju Kementerian dan hal-hal berbangkit yang boleh diselesaikan melalui meja rundingan. Hala tuju dan ‘wavelength’ yang sama tentu menjamin sistem penyampaian yang penuh integriti tanpa campurtangan dan penyelewengan.

Sememangnya, sistem penyampaian berkesan menunjukan sistem yang berintegriti. Penubuhan Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (PEMUDAH) juga merupakan langkah yang baik untuk melahirkan pegawai perkhidmatan awam yang berintegriti tinggi, selain daripada penguatkuasaan Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan Kerajaan. Selain itu, kerangka perundangan yang berkesan dan sesuai dengan perkembangan semasa sangat penting. Badan kehakiman yang bebas dan menjamin keadilan dilaksanakan dengan cepat dan tepat tanpa gentar berupaya meningkatkan keyakinan rakyat terhadap perkhidmatan awam.

iii) Agama
Penerapan nilai-nilai murni dan penekanan dalam agama memainkan peranan yang penting dalam mana-mana jabatan hari ini. Memulakan majlis dengan bacaan doa, penggalakkan program sampingan berteras agama di pejabat adalah beberapa contoh usaha memberikan suasana intergriti dalam pejabat. Dalam konteks Islam Hadhari sendiri, kerajaan menekankan keperluan sektor awam berintegiti melalui penekanan kepada pembangunan modal insan.

Sebagai tambahan, individu perlu mengenalpasti kelemahan diri masing-masing. Al-Ghazali telah menggariskan terdapat empat fakulti iaitu kehendak, marah, ilmu dan keadilan, yang terdapat dalam jiwa manusia. Setiap fakulti itu akan menjelmakan satu kebaikan jika dilakukan pada tahap sederhana. Ianya boleh diringkaskan seperti Jadual 1 di Lampiran B. Kesederhanaan dalam keempat-empat fakulti tersebut adalah penting memandangkan apabila seseorang individu itu berada jauh dari garisan kesederhaan, lebih buruklah keburukan, dan ini akan melahirkan individu yang berintegriti rendah.

iv) Sosial/Budaya
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dalam Asean Integrity Dialogue pada 21-22 April 2008, telah mencadangkan System Monitoring After Office Hours. Ini merupakan cadangan yang amat baik memandangkan terdapat kes-kes rasuah kebanyakkannya berlaku selepas waktu pejabat. Berkonsepkan ‘peer monitoring’ ia dijangkakan dapat menyekat aktiviti rasuah memandangkan pegawai awam akan sedar bahawa mereka sentiasa diperhatikan, terutamanya oleh rakan sepejabat. Gaya hidup setiap kakitangan awam juga hendaklah sentiasa sepadan dengan kemampuan pendapatannya yang sah di sisi undang-undang supaya integriti dirinya tidak dipersoalkan oleh masyarakat.

Selain daripada itu, penerapan budaya dan nilai-nilai murni secara berterusan dan bersederhana dengan mengadakan kempen-kempen kesedaran. Melalui cara ini nilai-nilai murni tersebut akan beransur-ansur dapat dihayati sehingga menjadi sebahagian daripada kebiasaan hidup. Dr. Peter Shephard, dalam Bengkel Dynamics of Emotional Intelligence pada 28 Mei 2008, menyatakan tabiat seseorang individu akan terbentuk selepas 21 hari menjadi rutin. Justeru itu, adalah bertepatan sekiranya nilai-nilai murni ini ditekankan secara berterusan, ia akan menjadi ‘tabiat’ dan budaya yang akan menjadi ikutan. Pemahaman, kesedaran dan pengetahuan individu tentang nilai murni yang dipupuk melalui komunikasi dan pendidikan yang berkesan akan menyumbang kepada melahirkan generasi yang berintegiriti tinggi.

Sebagai tambahan, penglibatan semua lapisan masyarakat perlu dipertingkatkan untuk memberi sumbangan idea-idea baru dalam pembentukan dasar dan sistem penyampaian kerajaan supaya aspek-aspek integriti dari kaca mata masyarakat dapat diberikan perhatian secara langsung. Penggunaan teknologi sebagai menggantikan tenaga manusia juga merupakan cadangan penambahbaikan yang wajar diberikan perhatian serius kerana ianya merupakan budaya kerja lebih sihat, cepat dan cekap serta tidak dipengaruhi oleh keputusan manusia. Pada tahun 2006 keseluruhan 3,397 aduan telah diterima oleh Biro Pengaduan Awam Malaysia mengenai perkhidmatan awam (Rujuk Jadual 1, Lampiran C). Dengan penggunaan teknologi ini, jumlah aduan yang diterima berhubung kelewatan kakitangan awam mengambil tindakan mungkin akan dapat dikurangkan.

Kita perlu menangani masalah ini secara menyeluruh dan menyuburkan semula nilai-nilai murni dalam segala tingkah laku dan tindakan kita. tidak ada gunanya jika masyarakat malaysia kaya dari segi kebendaan, tetapi muflis dari segi nilai moral, etika dan integriti. Kesemua ini membolehkan Malaysia menjadi teratur melahirkan individu terutamanya kaitangan awam yang benitegriti tinggi, dan seterusnya akan mencapai cita-cita menjadi sebuah negara maju menurut acuan sendiri, serta membinanya menjadi sebuah negara yang gemilang dan terbilang.
Pemantapan integriti memerlukan perancangan, pelaksanaan, penyelarasan dan pemantauan berkesan. Gerakan oleh semua sektor masyarakat diyakini dapat mengkoordinasi segala tindakan ini secara lebih holistik dan menjurus ke arah pencapaian matlamatnya. Sinergi bersama secara kolektif ini menjadikan pemantapan integriti satu gagasan dan wadah yang sangat penting dan perlu dilakukan dengan sistematik, komitmen yang tinggi dan sepenuh keikhlasan. Hanya dengan kerjasama semua pihak sahaja cabaran melahirkan pegawai perkhidmatan awam yang berintegriti tinggi dapat diatasi, dan seterusnya melahirkan pegawai yang mempunyai integriti kelas pertama.
Memetik titah Raja Nazrin Shah yang diterjemah dari akhbar News Straits Times pada 6 Ogos 2007,
“... Malaysia memerlukan generasi masa hadapan yang mempunyai integriti yang tidak boleh dipersoalkan. Hanya mereka yang berkebolehan, bertanggungjawab dan benar-benar jujur sahaja yang layak untuk menjadi pemimpin. Mereka yang tidak efisyen, tidak kompeten, dan paling utama – korupsi, harus dipinggirkan terus...."

RUJUKAN

Abdullah b. Abdul Rahman, “Administratrative improvement in the Malaysian Civil Service: Implementation of Client’s Charter,” EROPA Seminar on Comparative Public Sector Reform, Canberra, 1994

Ahmad Sarji b. Abdul Hamid, The Civil Service of Malaysia : Towards Vision 2020, Kuala Lumpur, Kerajaan Negara Malaysia, 1994

, “Accountability in the Public Service “ASEAN Review of Public Administrations III (2) , Disember 1991

, Sekadar Berpendapat. Kuala Lumpur: Institut Kefahaman Islam Malaysia, 2005

Koleksi Tajuk-Tajuk Ceramah Pengurusan Dari Perspektif Islam. Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, 2005.

Modul Pengukuhan Integriti Perkhidmatan Awam (PIPA). Putrajaya: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), 2005.

Muhammad Uthman El-Muhammady, Peranan Ulama Dalam Pembangunan: Cabaran Abad Ke-21, dalam Peranan Ulama Dalam Pembangunan Menjelang Abad Ke-21. Suntingan Aidit Hj Ghazali dan Dzulfawati Hj Hassan. Kuala Lumpur, 1997

Pelan Integriti Nasional, 2004.

Shephard, P, Dynamics of Emotional Intelligence : Kuala Lumpur, 2008

Syed Othman Alhabshi, Integriti Cemerlang Negara Gemilang: Konvensyen Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan, Melaka 2001

http://www.iim.com.my/

http://www.bpr.gov.my/

http://www.kwp.gov.my/
Intergriti? Siapa tahu makna INTERGRITI yang sebenarnya?

Cinta ada di mana-mana..







What A Feeling..


i woke up today feeling lost. i just didnt know what actually caused it. sometimes i do wonder, do i want what i have now, or do i have what i want? kadang-kadang, kita tak boleh dapat apa yang kita mahu dalam hidup.. justeru itu, kita harus belajar BERSYUKUR.. am i thankful enough to God?

Bayi dan Tidur

Tidur Bayi yang Lena, Amalkan Rutin Tiga-Langkah

Amalkan melakukan rutin tiga-langkah waktu tidur. Caranya, mandian air suam atau mengelap bayi dengan menggunakan kain lembap suam, kemudian lakukan urutan lembut untuk merehatkan bayi dan diakhiri dengan aktiviti waktu tidur bayi yang sunyi seperti menyanyi, bercerita atau bercakap dengan perlahan."Tujuan utama tiga langkah ini diwujudkan adalah untuk memudahkan bayi menikmati waktu tidur malam yang berkualiti tanpa ada sebarang gangguan".

- Dr. Norrashidah Abdul Wahab, Pakar Perunding Kanak-kanak dan Pakar Paru-paru Kanak-kanak merangkap ahli APPSA Malaysia, Tidur Malam Berkualiti, Kosmo semasa kempen Ibu untuk Waktu Tidur Si Manja..
Kredit untuk :